Referenssit

Koronatestiin joustavasti vaikka yöaikaan: näin Kristinan asiakkaat pääsevät sujuvasti lomalle

Kristina Cruises järjestää asiakkailleen matkoja ja risteilyjä ympäri maailmaa. Kaukolennot risteilyn lähtöpisteeseen lähtevät usein yöllä tai aikaisin aamulla, jolloin matkalle tarvittavaa koronatestitodistusta on vaikeaa saada – paitsi 9Livesilta.

Kristina Cruises Oy:n tuotantojohtaja Birthe Sunin tehtävänä on pitää huolta kaikesta matkanjärjestäjäyrityksen operatiivisesta toiminnasta – ja jos vastaan tulee haasteita, ne tupsahtavat Birthen pöydälle ratkaistaviksi.

”Niitä tässä koronavuosina on jonkin verran riittänyt”, hän nauraa.

Sunin mukaan vuoden matkanjärjestäjäksi ehdolla olevalla Kristinalla on pidetty ensisijaisen tärkeänä sitä, että matkustamiseen tuodaan selkeyttä ja helppoutta koronan aiheuttaman sekavuuden keskelle. Siksi heillä on haluttu pitää huolta matkustajien puolesta erilaisten sääntöjen noudattamisesta, todistuksista ja testausvaatimuksista. ”Maakohtaiset vaatimukset ovat muuttuneet tiuhaan, välillä aivan lennostakin. Lomalle lähtevän on vaikea ottaa itse varmuudella selvää näistä asioista, ja toinen haasteen paikka on itse testin hankkiminen mahdollisimman lähellä lähtöä – tässä 9Lives on ollut meille iso apu!” hän kertoo.

Haasteena testauksen koordinointi ja pitkät matka-ajat

Sunin mukaan monet Kristinan asiakkaista ovat varttuneempaa väestöä ja eläkeläisiä, joille testausasioiden selvittely voi olla haastavaa. Lisäksi monet heistä tulevat pääkaupunkiseudun ulkopuolelta maakunnista.

”Lento- ja vaihtoajat risteilyn aloituskohteisiin ovat usein pitkiä. Ja jos kotipaikkakunnalla testi järjestyy tuoreimmillaan lähtöä edeltävälle päivälle, tulos saattaa vanhentua jo ennen lentoa tai sen jatkoyhteyksiä, joihin sitä vielä tarvitaan”, Suni kertoo.

Kesällä 2021 matkailun avauduttua Kristina toteutti muutamat ensimmäiset matkat ilman varsinaista testauskumppania ja koordinoi testausasiat itse. Testipalapelin järjestäminen eri paikkakunnilta tuleville asiakkaille oli kuitenkin työlästä, ja syksyllä sitä helpottamaan kutsuttiin 9Lives. ”Meille on tärkeää palvella asiakkaitamme ensiluokkaisesti jo ennen varsinaisen matkan alkua. Lomafiilis ei saa tyssätä siihen, että matkaan tarvittavat testit ja todistukset herättäisivät huolta. Siksi otimme yhteyttä 9Livesiin”, Suni kertoo.

Testitodistus lähtöportille helposti ja luotettavasti

Kristinan yhteyshenkilönä 9Livesilla toimiva Sami Rynö kertoo, että yhteistyön lähtökohtana ovat olleet joustavuus sekä helppous matkustajille. 9Lives on järjestänyt Kristinan ryhmille oman ajanvarauksen ja testauksen Helsinki-Vantaan lentoaseman testipisteellä joustavasti – vaikka yöaikaan.

”Heidän asiakkaansa ovat voineet tulla kotipaikkakunniltaan testattavaksi kätevästi ”matkan varrella”. Matkanjärjestäjän näkökulmasta taas ohjeistaminen on ollut helppoa, kun testaus on keskitetty yhteen paikkaan ja ajanvaraukseen”, Rynö kertoo.

Rynön mukaan Kristinan asiakkaille tarjotut testit ovat olleet pääsääntöisesti antigeenitestejä, joiden tulos valmistuu puolessa tunnissa. 9Lives on toimittanut asiakkaille joissakin maissa vaadittavat paperiset testitodistukset suoraan lähtöaulaan.

”Yhteistyö on helpottanut työtämme valtavasti ja tehnyt matkaan lähtemisestä entistä mutkattomampaa asiakkaillemme. Erityisesti se on helpottanut aikaongelmaa – kun testi on tehty lähellä lähtöhetkeä kentällä, tulos on mahdollisimman pitkään tuore ja kelpaa vielä kohteessakin”, Suni kertoo.

”Olen itsekin piipahtanut testissä matkalla lentokentän parkkihalliin ja todennut omakohtaisesti, kuinka helposti testaus sujuu”, hän kehuu.

Myös Rynö kiittelee mukavasti sujuneesta yhteistyöstä. ”Meille on ilo nähdä, kuinka asiakkaan tarpeiden mukaan järjestetty palvelu auttaa ratkaisemaan jonkin konkreettisen haasteen – tässä tapauksessa se on tehnyt lomamatkalle lähtemisestä hieman helpompaa tilanteessa, jossa monet ovat odottaneet reissuaan vuosia”, Rynö sanoo.

Tarvitseeko yrityksesi apua koronatestauksen järjestämiseen?

Ota yhteyttä:
Peter Söderlund Liiketoimintajohtaja, 9Lives Group Oy
peter.soderlund@9lives.fi
+358 44 409 0203